dimecres, 31 de gener del 2018

Índex amb el processador de text

Bon dia, bona tarda o bona nit!

Demano disculpes a tots els alumnes ja que fa temps que no escric al bloc. Ara vull aprofitar per tornar amb més força i publicar aquelles entrades que vaig deixar a mig fer i recuperar el temps perdut. Com podreu apreciar també he realitzat un seguit de canvis amb la finalitat de millorar l'estructura i la presentació dels continguts. Espero que us agradi i sobretot que us siguin d'utilitat les meves noves entrades per tal de treure el màxim profit possible de les eines informàtiques.

Entrem en matèria amb un tema força senzill com és la creació d'un índex de continguts amb el processador de text. Afegiré també material complementari perquè pugueu descarregar-vos-el i practicar amb ell.

Perquè és important aprendre a realitzar un índex de continguts?


L'objectiu de l'índex de qualsevol treball és poder localitzar de forma ràpida un contingut específic dintre d'aquest. A més, la majoria de les vegades en acabar un escrit acabem fent un índex de forma manual, imprecisa i amb moltes dificultats tant de format com de manca de coincidència entre la numeració de l'índex i les pàgines on es troben els continguts.

El primer punt que hem de tenir en compte és que el nostre treball ha d'estar ben estructurat. Això vol dir que hem de tenir ben definits els temes, apartats o capítols, així com els subapartats amb els seus títols corresponent.

Com a exemple, faré servir un treball que tracta sobre els planetes del Sistema Solar.



Com podeu veure, dintre del document hi ha un capítol dedicat a cadascun dels planetes.

Com introdueixo de forma correcta els títols del document?


Per crear un índex de continguts de la manera més còmoda possible és necessari que cada títol, apartat i subapartat hagi estat ben assenyalat com a tal.

Fixeu-vos bé en la barra d'eines del programa, a la barra de format de text.



Aquí és on podem triar la font de text (el tipus de lletra: arial, times new roman...) i la mida de la lletra. A la dreta del tot, abans de la font de text hi ha una altra opció també en forma de menú desplegable. Aquí podrem assenyalar si el text seleccionat serà un títol, un subtítol, un encapçalament, etc.

Per defecte, ens donarà un format (tipus de lletra i mida) predeterminat per a cadascun d'aquests títols i encapçalament. Un altre dia entrarem en detall i veurem com podem personalitzar aquest format per un altre que s'ajusti al nostre estil o a les nostres necessitats. De moment ens conformarem amb aquests valors predeterminats ja que l'objectiu d'aquesta entrada és la realització de l'índex.

Proveu a obrir un document en blanc amb LibreOffice Writer, escribiu qualsevol títol que se us acudeixi. Seleccioneu-lo i doneu-li format com a títol. Veureu com automàticament aquest canvia a un format predeterminat.

Però el més important no és que agafi aquest nou format, el més important és que aquest text quedarà marcat com a títol.

Si descarregueu el document sobre els planetes que us deixo al final d'aquesta entrada, veureu que tots els apartats han estat configurats com a títol, encapçalament 1 o encapçalament 2. No ens em de deixar cap títol de cap apartat sense formatar com un tipus d'encapçalament o un altre.

Creació de l'índex de continguts


Acte seguit passem a crear el nostre índex de continguts. Situem el cursor de text allà on volem que aparegui l'índex. Per fer aquest exemple he triat la primera pàgina, ja que de moment no crearé cap portada per aquest treball.

Un cop situats hem d'anar al menú Insereix i triar la opció Índex i Taula de continguts.



Com podeu comprovar, el programa detecta quins son els diferents encapçalaments del document i ens permet indicar fins a quin nivell d'encapçalament volem que aparegui a l'índex.

Com que es tracta d'un treball petit i senzill, deixaré que inclogui fins a l'últim nivell que hi ha, l'encapçalament 2.

Indiquem que volem un índex per a tot el document i indiquem fins a quin nivell de títols i encapçalaments volem que s'incloguin a l'índex. 


L'índex de continguts creat, ens indica cadascun dels encapçalaments i la pàgina a la qual es troba però no només això. Es genera automàticament un enllaç cap a cada apartat de forma que amb un sol clic els lectors puguin arribar als continguts que els interesa sense haver de passar per sobre de totes les pàgines.



Important!

Per tal que funcionin els enllaços quan estem treballant amb el processador de text, haurem de fer servir la tecla Ctrl. Si la deixem pressionada i situem el ratolí a sobre de l'enllaç el cursor esdevindrà el símbol de la mà que ens indica l'existència d'un enllaç.

D'altra banta, si exportem el document com a pdf ja no caldrà fer servir la tecla Control i els enllaços es podran fer servir amb normalitat.




Enllaç al document sense format:
planetes_sistema_solar

Enllaç al document amb els títols i encapçalaments (com que es tracta d'un document amb poc text, he afegit salts de pàgina per tal que cada encapçalament estigui a una pàgina diferent. D'aquesta manera s'aprecia molt millor com ha de quedar l'índex):
planetes_sistema_solar_encapçalaments

Enllaç al document amb l'Índex acabat. (descarregueu-lo tal qual. El document està realitzat amb LibreOffice Writer, si l'índex no es veu bé o no funciona pot ser que esteu fent servir un altre processador de text):
planetes_sistema_solar_index


Espero que us sigui útil, ens veiem a classe!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada