dilluns, 3 d’octubre del 2016

Ordinador a les fosques (1ª part)

Salutacions a tots i totes, estimats alumnes meus!

Torno a rescatar aquest espai que fa massa temps que deixat penjat i no pas per manca d'activitat. Ara que tinc una mica de temps vull continuar amb aquest projecte que tant us serveix a vosaltres com a mi per recordar tot allò que fem a classe.

Aprofitaré aquesta entrada per parlar-vos d'una de les classes que he hagut de donar i que m'ha pres moltes hores i aportat molts coneixements i molta il·lusió. Aquesta classe o "projecte" ha estat la informàtica per a una alumna invident.

Tant m'ha impactat la gran desconeixença que tenim de la informàtica des d'aquesta perspectiva que he volgut deixar constància de totes les dificultats que hem passat per aconseguir adaptar l'ordinador i la forma d'explicar la matèria a les necessitats d'una persona que no pot veure. Per tant, dedicaré unes quantes entrades a aquest tema amb la finalitat que serveixi d'ajuda o "guía" per a d'altres persones que es vegin en la mateixa situació i vulguin aconseguir fer servir les eines informàtiques amb èxit i autonomia.

Per a la resta, potser us serà interessant pensar en la informàtica des d'aquest punt de vista i aprendreu, això segur, un munt de trucs per fer servir el teclat de manera més eficient.

Començo així a relatar-vos la nostra batalla amb l'ordinador "a les fosques".

La primera dificultat que vàrem trobar va ser el material que podríem fer servir. Tot el material informàtic per aquest col·lectiu és molt car i es troba orientat a l'escriptura en braille. Ens va semblar que en trauríem més profit si féssim servir un teclat convencional en comptes d'un teclat especial en braille, ja que en cas de necessitat es podrà defensar davant de qualsevol ordinador.

Per tal de no haver d'estar depenent d'altaveus, vàrem triar un model de monitor amb altaveus integrats.

El programa Mekanta ens ofereix una forma molt entretinguda i amb so per aprendre mecanografia.
Amb quines eines comptem per conèixer el teclat?

Com per a qualsevol alumne, un programa de mecanografia es el més adient per a començar a fer servir l'equip. Però aquest cop no ens serveix qualsevol programa, ja que l'alumne no veu la pantalla és necessari que el programa indiqui la lletra mitjançant àudio. Per aquest propòsit vàrem trobar Mekanta, un programa que, malgrat estar pensat inicialment per a nens, resulta prou complet i entretingut. A més, té l'avantatge que permet desar els progressos de l'alumne (és a dir,  desar la partida). 

El seu major inconvenient és que es tracta d'un programa per a Windows i, com és el nostre costum, allà on no podem adquirir una llicència de Windows, instal·lem un Linux. En aquest cas, també vàrem tenir sort en trobar un Sistema Operatiu pensat exclusivament per a persones amb discapacitat visual, el Vinux

Basat en Ubuntu i amb una interfície d'escriptori Unity, de seguida vàrem començar a avaluar els seus avantatges i els seus inconvenients.

Escriptori del Vinux.

Podeu descarregar-vos el Sistema Operatiu Vinux des de la seva pàgina oficial de manera gratuïta fent clic aquí.

Un cop instal·lat aquest sistema a l'ordinador comprovem que el lector de pantalla Orca està instal·lat i en marxa per defecte. No és tan la sorpresa, ja que aquest programa acostuma a ser-hi a la majoria de distribucions Linux, la novetat és que sempre està activat.

Pel que fa l'entorn d'escriptori Unity, no és el que més m'agradi ja que vàrem comprovar que no es navega amb facilitat per la llançadora d'aplicacions i crear dreceres directes a l'escriptori no és gens intuïtiu, cosa que resta autonomia als futurs usuaris.

Tot i això, es pot accedir al panell d'aplicacions prement la tecla de "Windows" o tecla de sistema i com a qualsevol Sistema Operatiu d'avui en dia, escrivint el nom del programa. La navegació per aquest panell fent servir el tabulador i les tecles de direcció tampoc sembla molt còmode de bon començament.

Davant aquests aspectes de l'entorn d'escriptori vàrem decidir que una bona forma d'ajudar que els alumnes puguin assegurar-se que les aplicacions s'obren , seria ensenyar-los a treballar amb les instruccions més bàsiques de la terminal de Linux. De fet la terminal ha estat una eina de gran ajuda, ja que sovint el lector de pantalla ha presentat problemes d'àudio amb diverses aplicacions, mentre que en llegir la terminal quasi mai té problemes.

Així, al final, la nostra alumna ha après 3 camins diferents per obrir una aplicació:

  1. Escriure el nom de l'aplicació des del propi escriptori i pitjar la tecla Enter (només funciona si hi ha la icona de l'aplicació a l'escriptori).
  2. Fent servir la tecla de sistema (o tecla "Windows") i escrivint el nom de l'aplicació al panell d'aplicacions i prémer Enter.
  3.  Obrir la terminal, escriure el nom de l'aplicació que volem obrir i prémer Enter.
Fet i fet, l'alumne ha de donar les ordres per escrit. Tot i que la terminal és l'únic dels tres camins que ens obligarà a escriure el nom complert de l'aplicació, durant tot el període d'assaig i error ha estat el camí que menys problemes ha donat (tenint present que només ens podem guiar per la veu).

De totes maneres, cap d'aquests mètodes és factible sense adquirir prèviament un coneixement del teclat, per tant recordem que cal un treball previ i molta paciència tant per part de l'alumne com del professor.

Mecanografia amb el Mekanta

Pel que fa al programa meKanta, per poder instal·lar-lo en el nostre equip vam fer servir l'aplicació Wine, que permet fer còrrer programes del Windows al nostre sistema operatiu. No sempre dóna resultats positius però en el nostre cas sembla que ha estat la solució més adient.

El dictat mitjançant àudio de Mekanta ha estat ideal
 per a aquesta part de l'aprenentatge de les eines informàtiques.
Podeu descarregar-vos aquesta aplicació fent clic aquí.

Durant la primera i la segona sessió semblava que tot funcionava de manera correcta però vàrem detectar un problema a l'hora de recuperar la "partida" anterior. Semblava que un cop introduït el nom de l'usuari, a l'hora de decidir si canviar de personatge o continuar amb el mateix, el programa es quedava bloquejat i no podíem avançar. Ingènuament, vàrem arribar a la conclusió que devia d'ésser algun tipus de problema vinculat amb el Wine, i començàvem una partida nova per tal de poder continuar amb les pràctiques.

Més tard, provant tecles i botons, vàrem descobrir que, per alguna raó, en arribar a aquest punt el focus se sortia de la finestra del Mekanta. Per tal de tornar a situar el focus a la finestra cal fer clic al amb el ratolí a la finestra. Haurem d'estar atents de deixar sempre el ratolí al centre del monitor.

Un cop superats els primers entrebancs i assolits amb excel·lents resultats els coneixements sobre el teclat, el següent pas era descobrir la navegació per la xarxa per poder avaluar el comportament del navegador Firefox en combinació amb el lector de pantalla.

Us explicaré com va anar a la propera entrada.

Aprofito també per comunicar-vos que a la Fundació Bayt-al-Thaqafa , començarem aviat el nou curs d'informàtica sota el títol "Ús de les TIC orientat a la cerca de feina".


Espero que us hagi agradat! Ens veiem a classe!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada